شناسه : 36241
نویسنده : استان سیستان و…
عکس

برگزاری نخستین نشست سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در سال جاری

اولین نشست کارگروه ضوابط اجرایی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین سیستان و بلوچستان در محل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان سیستان و بلوچستان، فرامرز لکزایی با اشاره به اسناد بالادستی ضرورت اجرای خدمات حوزه زمین و ساختمان در قالب یک پنجره واحد اظهار داشت: پروژه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک محسوب می‌شود و براساس ماده ۵ مصوبه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به عنوان یک راهبرد فراقوه‌ای با هدف مقابله با زمین‌خواری به تصویب رسیده است. 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان گردید: دو هدف اساسی ارائه خدمت در قالب این سامانه، پیشگیری از مفاسد زمین خواری و انتظام بخشی به الگوی ارائه خدمت در حوزه املاک و مستغلات می‌باشد، هرچند که در کنار این مزیت می‌توان کارکردهای متنوعی همچون مدیریت هوشمندانه و سیستمی فرآیندهای بین دستگاهی، ایجاد سازوکارهای مناسب جهت پیشگیری از بروز جرایم و مفاسد و مشکلاتی نظیر جعل استعلامات و مجوزها و حذف بسترهای تبانی و ارتشاء زمین‌خواران و هدایت مناسب سرمایه‌گذاران و متقاضیان به بهره‌برداری از اراضی استان برمبنای ضوابط و اصول آمایش سرزمین را به عنوان فواید دیگر این سامانه هوشمند برشمرد. 
وی خاطرنشان گردید: خوشبختانه سازوکارهای این سامانه در استان تا حد بسیار زیادی عملیاتی و اجرایی گشته و از مجموع ۳۰ دستگاه خدمات رسان، ۲۴ نهاد متولی، الگو ارائه خدمت خویش را در بستر این سامانه به هم‌وطنان عزیز ارائه می‌نمایند. 
لکزایی افزود: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در سطح استان دارای ۷ زیر سامانه اصلی پورتال تخصصی حوزه زمین و ساختمان، درگاه ارتباطی متقاضیان، پایش اراضی استان، برنامه کاربردی تبادل استعلامات و مجوزهای حوزه زمین، ابزارهای پشتیبان کاربران عمومی و تخصصی، زیر سامانه تحلیل و ارزیابی فعالیت ذینفعان و ابزارها و سیستم‌های مدیریت کارگزاران می‌باشد. 
لکزایی با اشاره به وضعیت استان در خصوص اجرای سامانه پنجره واحد مدیریت زمین حسب درصد پاسخگویی به خدمات ابراز داشت: خوشبختانه با کوشش و ممارست نهادهای مسئول، استان سیستان و بلوچستان با شاخص ۹۵ درصد پاسخگویی به خدمات واصله در زمره استان‌های با عملکرد مطلوب ارزیابی می‌شود، علاوه‌براین میانگین زمان پاسخگویی خدمات در سطح استان ۲۶ روز می باشد که این شاخص نیز گواه عملکرد موجه استان در مدیریت زمان پاسخگویی است. 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خاطرنشان گردید: یکی از اهداف اصلی برگزاری نشست‌های این کارگروه، شناسایی خلأها و نواقص موجود در سامانه می‌باشد و ضرورت دارد تا علاوه‌بر تسریع اتصال دستگاه‌های فاقد ارتباط به سامانه مدیریت پنجره واحد زمین ازسوی مبادی ذی‌ربط ستادی، تهیه و بارگذاری نقشه‌ها و عکس‌های هوایی دستگاه‌های خدمات رسان اصلی متولی زمین در استان به‌عنوان یک ضرورت در دستورکار واقع گردد. 
وی در انتها با تأکید بر نقش و جایگاه منحصربه‌فرد آموزش کاربران اظهار داشت: تأخیر در ارائه پاسخ و یا اشتباه و قصور در نحوه پاسخ استعلامات که منتج به ایجاد اخلال در فرآیندهای ارائه خدمت شده و یا بسترهای نارضایتی مخاطبان را منجر گردد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، لذا ضرورت دارد تا دبیرخانه کارگروه پنجره واحد مدیریت زمین علاوه‌بر استمرار آموزش‌های کاربردی کاربران سامانه، با مصادیق ترک فعل متولیان این حوزه برخورد لازم را به عمل آورد.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.