شناسه : 30375
نویسنده : استان سیستان و…
عکس

آماده کردن زندانیان برای ورود به جامعه از طریق حرفه آموزی/ ۷۹۵مددجو در سیستان و بلوچستان مشغول اشتغال و حرفه آموزی هستند

مددجویانی که تحت حرفه آموزی قرار می‌گیرند در بازگشت مجدد به ارتکاب جرم از نرخ پایینی برخوردار هستند، از این رو لزوم ترویج فرهنگ کار و تلاش و تمرین برای کسب در آمد حلال در راستای اصلاح و تربیت مددجویان می‌تواند موثر باشد.

حرفه آموزی، اشتغال به کار و ایجاد درآمد در شکل گیری هویت و شخصیت زندانی و بازگرداندنش به جامعه و خانواده موثر و همچنین در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی دارد.

از این رو مددجویانی که تحت حرفه آموزی قرار می گیرند در بازگشت مجدد به ارتکاب جرم از نرخ پایینی برخوردار هستند، از این رو لزوم ترویج فرهنگ کار و تلاش و تمرین برای کسب در آمد حلال در راستای اصلاح و تربیت مددجویان می‌تواند موثر باشد. چرا که نداشتن مهارت زمینه‌های بیکاری وباز هم ارتکاب جرم را فراهم می‌کند.

موضوع اشتغال و حرفه‌آموزی در سایه سند تحول قضایی موکدا مورد توجه مسئولان قوه قضاییه قرار گرفته و مسئولان ارشد این حوزه همواره تلاش خود را می‌کنند تا هر روز بر تعداد کسانی که جذب کارگاه‌های داخل زندان می‌شوند و کاری را فرا می‌گیرند بیشتر شود.

غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها درمراسم تکریم و معارفه مدیرکل “دفتر برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی” سازمان زندان‌ها در ۲۸ تیر ماه ،به اهمیت توسعه اشتغال‌آفرینی در زندان‌ها اشاره داشت و گفت: ما نسبت به حوزه اشتغال بسیار حساس هستیم و این جزء برنامه‌های اولویت‌دار ما در سال جاری است. در آئین‌نامه سازمان زندان‌ها به تدارک اشتغال برای زندانیان داوطلب کار با بهره‌مندی از امکانات سازمانی، بخش خصوصی و تعاونی‌ها درجهت خودکفایی سازمان تأکید شده و باید این بخش اجرایی شود.

محمدی با یادآوری اصلاح و تربیت مددجویان به عنوان هدف راهبردی سازمان زندان‌ها گفت: مهمترین بستر برای تحقق اصلاح و تربیت مددجو، همین اشتغال است. اصلاح واقعی زندانیان با بسط اشتغال و حرفه‌آموزی است که محقق می‌شود بطوری که زندانی نه‌فقط در دوره تحمل کیفر بلکه پس از آزادی نیز مهارت و زمینه کار داشته باشد.

 

خسروی مدیر کل زندانهای استان سیستان و بلوچستان در این باره در مورد اشتغال مددجویان زندان های این استان گفت: ۷۹۵ مددجو در دو بخش اشتغال و حرفه آموزی در کارگاه‌های مختلف استان مشغول به فعالیت هستند.

مدیر کل زندانهای استان افزود: از این تعداد ۳۷۷ نفر در بخش اشتغال در کارگاه‌های توپ دوزی، خیاطی رای باز، معرق کاری، چرم دوزی، تراش سنگ، نگین دوزی، سوزن دوزی، مکرومه بافی، میناکاری، گلیم بافی، تولیدترشی، کارگاه MDF نگارگری، کارواش ، کارگاه تسبیح سازی،حصیربافی،رنگ آمیزی،صافکاری و نانوایی مشغول بکار هستند.

وی ادامه داد :۴۱۸ نفر از مددجویان در بخش حرفه آموزی و در رشته های مکانیک خودرو، برق ساختمان، کامپیوتر، جوشکاری، تاسیسات و ۵۷ رشته محیط واقعی کار از جمله برق،گلیم بافی، سوزن دوزی، رنگ آمیزی، تسبیح سازی، فرش باقی، چرم، نگارگری، آشپزی، آرایش و پیرایش، برق صنعتی، تعمیرقایق موتوری و لوازم خانگی و . . . فعالیت دارند.

وی در مورد میزان درآمد حاصله مددجویان زندان های استان گفت: به طور میانگین اگر بخواهیم اعلام کنیم این رقم بین ۱۵میلیون ریال تا ۳۰میلیون ریال در ماه است که از طریق انجمن و بنیاد تعاون به مددجویان شاغل پرداخت می شود.

خسروی گفت: اگرچه که در برخی از مشاغل نیروی کارگاهی به صورت درصدی فعالیت دارد که در این موارد درآمد فرد مددجو بین مبلغ ۵۰ تا ۶۰ میلیون ریال است، اگرچه که در برخی از حرف نیز این دریافتی بیشتر است برای مثال در کارگاه های ام دی اف با توجه به اینکه مددجویان در بحث بازاریابی نیز فعالیت دارند درصدی از فروش شرا هم می‌توانند از آن خود کنند از این رو مددجویانی وجود دارند که در امد ماهانه تا ۹۰ میلیون ریال نیز دریافت کنند، در اشتغال نشسته نیز به میزان عملکرد و محصولات تولیدی مددجویان بین ۱۰میلیون ریال تا ۳۰میلیون ریال درآمد دارند.

وی در مورد ترویج فرهنگ کار در زندان های استان گفت: مددجو باید تشویق شود تا در هر  ۲۴ ساعت در  یکی از برنامه هایی که در زندان با برنامه ریزی مسئولان زندان شامل برنامه های فرهنگی ،هنری، قرآنی و اشتغال به فعالیت های تولیدی مشارکت کند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر یک سری نظاماتی را سازمان زندان ها تعریف کرده است که اگر شخصی بخواهد از امکانات قانونی مثل اذن مرخصی ها، استفاده از  اماکن آموزشی و فرهنگی که در بیرون از زندان وجود دارد استفاده کند باید در فعالیت های فرهنگی ،اجتماعی مشارکت کند.

خسروی ادامه داد: مددجویان وقتی مزه رزق حلال  را بچشندو به این امر اعتقاد پیدا کنند دیگر به سراغ ارتکاب جرم نمی روند.

وی در مورد اشتغال خانواده های زندانیان نیز گفت: در راستای ترویج فرهنگ کار و کمک به معیشت خانواده های زندانی استان علاوه بر اششتغال خود زندانی فعالیت هایی نیز در زمینه اشتعال خانواده های آنها وجود دارد،برخی از مشاغل مثلا دوخت توپ های فوتبال ،والیبال و بسکتبال با یک آموزش کوتاه مدت به میزان ۴ روز افراد می توانند آموزش دیده و به این حرفه مشغول شوند و به این واسطه نیز درامد کسب کنند که این امر هم موجب کمک به معیشت آن ها شده و هم فرهنگ کار توسعه پیدا می کند.

خسروی با اشاره به اینکه عدم اشتغال یکی از علل ارتکاب جرم است گفت: افراد سودجو و منفعت طلب با سوءاستفاده از محرومیت‌های نسبی در این استان با بکار گیری برخی از افراد ناآگاه به دلیل عدم اشتغال در حوزه مواد مخدر در مرزهای کشورهای همسایه سبب شده‌اند که برخی از این افراد در نتیجه بیکاری در قبال دریافت مبالغ ناچیزی مرتکب جرم شوند.

وی در مورد آمار اشتغال زندانیان استان گفت: در استان سیستان و بلوچستان آمار اشتغال با آن کیفیتی که به دنبال آن هستیم در حال حاضر بالغ بر ۷۵ درصد است، در واقع ۷۵ درصد از مددجویان استان مشغول کار هستند اقدام می‌کنیم قریب به ۷۵ درصد از زندانیان ما مشغول به کار هستند اگر چه که این امار در حال نوسان است.

خسروی در مورد جمعیت کیفری نسوان شاغل در استان نیز گفت: با توجه به اینکه جمعیت کیفری آقایان بیشتر است از این رو بیشترین اشتغال در بین مددجویان آقا وجود دارد اگرچه که خانم‌ها نیز در برخی از مشاغل خاصی مثل نانوایی، میناکاری و… مشغول به کار هستند.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.