شناسه : 31289
نویسنده : استان سیستان و…
عکس

۷۰ محکوم به قصاص در سیستان و بلوچستان از ابتدای سال به زندگی بازگشتند



رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان از آزادی ۷۰ زندانی محکوم به قصاص نفس از ابتدای امسال تا کنون با تلاش مضاعف کارگروه صلح در پرونده‌های قصاص در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین علی مصطفوی نیا امروز در کارگروه صلح در پرونده‌های قصاص استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تبیین و نهادینه سازی فرهنگ صلح و سازش و مصالحه  منجر به ایجاد آرامش در جامعه می‌شود  و در واقع می‌تواند اثرات بسیار مثبتی به ارمغان آورد، زیرا که  با گذشت شاکی و اولیای دم، مشکلات به وجود آمده بین طرفین راحت حل و فصل و ختم به خیر می‌شود.

وی افزود: آمار استان سیستان و بلوچستان در این زمینه بسیار قابل توجه است و اثرات و نتایج بلندمدتی را به دنبال خواهد داشت و خداوند متعال برکات آن را در زندگی دنیوی و اخروی  نمایان می‌کند.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان  با تاکید بر اینکه،  باید  افراد مجرم بدانند هزینه ارتکاب جرم سنگین است، گفت:  باید برای ورود به پرونده‌های قصاص مولفه‌های خاص استان نظیر هم مرز بودن با کشور‌های مجاور، مباحث فرهنگی  و ... را ریشه یابی و برای آن‌ها راه حل تدبیر کرد که نیازمند ورود و تلاش همه افراد تاثیر گذار در این زمینه است.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه شیوه نامه جدید اخذ رضایت در پرونده‌های قصاص توسط معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در ابتدای سال ۱۴۰۱، برای پیگیری صلح در پرونده‌های قصاص  تدوین شد گفت:در راستای اجرای دقیق شیوه نامه، برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفت و اعضای کارگروه متناسب با دستور العمل شیوه نامه و جایگاه  اجتماعی و نقشی که در سازش پرونده‌های مهم داشتند شناسایی شدند.

وی ادامه داد:  پس از صدور ابلاغ برای اعضای کارگروه، با تشکیل منظم جلسات به صورت ماهانه و پیگیری پرونده‌های قصاص با استفاده از ظرفیت بزرگان، معتمدان، افراد دارای نفوذ و جایگاه اجتماعی اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

وی افزود: به یاری خداوند  با تلاش اعضای کارگروه،  روسای حوزه‌های قضایی، مددکاران زندان، اعضای شورا‌های حل اختلاف، صلحیاران و ریش سفیدان استان تا کنون ۷۰  فقره پرونده محکوم به قصاص در سیستان و بلوچستان به سازش ختم شده و ۷۰ نفر به آغوش خانواده بازگشته اند.

رئیس کارگروه صلح در پرونده‌های قصاص استان با اشاره به پرونده‌های سازش یافته قصاص نفس نیز گفت: از تعداد ۷۰ فقره پرونده محکوم به قصاص  که به سازش ختم شده است، ۲۶ فقره پرونده در شعبات سازشی مرکز استان،۵ فقره پرونده در شهرستان سراوان، ۲ فقره پرونده در شهرستان خاش، ۳ فقره پرونده در شهرستان هیرمند، میرجاوه، دلگان، مهرستان و  زهک  هرکدام یک فقره پرونده، ۲ فقره پرونده در دشتیاری، ۶ فقره پرونده در زابل، ۸ فقره پرونده در ایرانشهر، ۹ فقره پرونده در چابهار و ۵ فقره پرونده در فنوج به سازش ختم شده است.

وی ضمن  قدردانی از تلاش اعضای کارگروه صلح در استان خاطرنشان کرد:امیدواریم این رویه برای سال آینده نیز همچنان تداوم  داشته باشد تا بتوانیم بیش از پیش در راستای سنت حسنه صلح و سازش در استان گام برداریم.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.