شناسه : 27688
نویسنده : استان سیستان و…
عکس

تلاش‌ دستگاه قضایی برای گسترش فرهنگ صلح و سازش و فراهم کردن بستر برای مشارکت اقشار مختلف برای پادرمیانی در حل و فصل اختلافات و ورود ریش سفیدان و معتمدان به پرونده‌های صلح و سازش علاوه بر کاهش مراجعات به دادگستری، مانع دعوا و اختلاف در سطح جامعه  شده است.

سیستان و بلوچستان استانی با ظرفیت خوب قومی و طایفه ای که تا کنون با استفاده از این ظرفیت پرونده های مهم و زیادی به سازش ختم شده است.

*نجات جان 5 نفر از مجازات حتمی قصاص در زاهدان

سرپرست زندان زاهدان با اشاره به اینکه پیگیری و تلاش مددکاران زندان زاهدان در ماه جاری  پنج  پرونده قصاص را به گذشت تبدیل کرد گفت: در پی  فعالیت های همسوی  مددکاری، شورای حل اختلاف و کارگروه قصاص زندان زاهدان تلاش و  پیگیری های انجام شده با استفاده از ظرفیت ریش سفیدان ، معتمدین و سران قبایل پنج پرونده قضایی محکوم به قصاص در  آستانه اجرایی شدن حکم های صادره به گذشت شکات و صرف نظر از اجرای قصاص ختم شد.

مرتضی پیری ضمن تقدیر از تلاش مددکاران زندان و همراهی ریش سفیدان، معتمدین و سران قبایل گفت : فرهنگ صلح و سازش در بین مردم استان سیستان و بلوچستان با تکیه بر مبانی دینی و حرمت بزرگان  از دیرباز جایگاه ویژه ای دارد که استفاده از این ظرفیت کمک شایانی به مختومه کردن پرونده های قضایی و صلح و سازش در بین طرفین دعوی دارد.

Image removed.

 

*رهایی یک نفر از مجازات قصاص در دشتیاری

رئیس شوراهای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان گفت: با تلاش اعضای شورای حل اختلاف دشتیاری، اختلاف طایفه ای دو طایفه به سازش ختم و یک نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافت.

با تلاش اعضای شورای حل اختلاف شعبه یک نگور  جلسه صلح و سازش اختلاف طایفه ای منجر به قتل در وقت فوق العاده در شورای حل اختلاف شعبه یک تشکیل شد که اولیای دم با حضور در جلسه رضایت بی قید و شرط خود را اعلام کردند.

وی افزود: این سازش با میانجی گری بزرگان، معتمدان، ریش سفیدان ستاد ملی صبر، منطقه برگزار شد که اختلاف طایفه دیرینه حل و فصل و یک نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافت.

بندانی گفت: همچنین در راستای امر خداپسندانه صلح و سازش با تلاش عوامل دفتر اجرای احکام مدنی مجتمع مرکزی شوراهای حل اختلاف شهرستان زاهدان اختلاف مالی در پرونده ای با مبلغ 202 میلیون ریال به سازش ختم شد.

Image removed.

 

*صدور دستور آزادی زندانی نیازمند قبل از پایان حبس در زاهدان

در بازدید میدانی مدیرکل زندان های سیستان و بلوچستان، مدیر کل کمیته امداد استان، سرپرست اداره زندان زاهدان، دادیار ناظر بر زندان،  مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان زاهدان در اجرای برنامه های تحولی سازمان زندانها از منزل چهار نفر از زندانیان بی بضاعت زاهدان سرکشی و دستور آزادی یکی از زندانیان نیازمند زندان مرکزی زاهدان صادر شد.

در این بازدید علاوه بر اعطاء سبد معیشتی کالا، کارت هدیه و اسباب بازی برای فرزندان زندانیان، مقرر شد با موافقت مدیر کل کمیته امداد استان هزینه درمان فرزند دو تن از خانواده زندانیان و وام جهت خرید چرخ خیاطی به مبلغ  ۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات اعطا شود.

همچنین در ادامه بازدید با حضور میدانی دادیار ناظر بر زندان زاهدان و اطلاع از وضعیت معیشتی یکی از زندانیان علیرغم اینکه از مدت حبس وی باقیمانده بود دستور آزادی زندانی در نزد خانواده وی صادر کرد.

*آزادی 35 زندانی تنگدست در هفته بسیج در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: همزمان با چهل و دومین سالگرد هفته بسیج مستضعفین در راستای اجرای مرحله هشتم نهضت سراسری کمک مومنانه، مراسم اجرای نوبت چهارم آزادسازی 35 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد که به واسطه نداشتن دارایی توانایی پرداخت دیون خود را ندارند، در سیستان وبلوچستان انجام شد.

ابوالحسن رضایی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری نیز با پیگیری‌هایی که از سوی سازمان بسیج حقوقدانان استان صورت گرفته و با جذب مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و همچنین دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه از سوی خیرین با جذب مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال از طریق استان و استفاده از بستر ریش‌سفیدان و معتمدین و شورای حل اختلاف با جمع آوری قریب به ۵ میلیارد ریال اعتبار زمینه آزادسازی ۵۹ نفر از زندانیان معسر را فراهم آورده که از این تعداد ۳۵ نفر در هفته مبارک بسیج آزاد و به آغوش خانواده ها بازگشتند.

 

تلاش همه بزرگان، معتمدان، خیران باید در مسیر ارتقای فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل پرونده ها با رضایت، ریش سفیدی و کداخدا منشی باشد و  مسئولان نیز  با استفاده از توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی موجود در منطقه، زمینه های صلح و سازش را به منظور ایجاد امنیت و آرامش در جامعه  بیش از پیش فراهم کنند، زیرا بهره‌گیری از محبوبیت و اقتدار افراد ریش سفید، دارای اقتدار، صاحب نفوذ و معتمدان محلی ظرفیت بسیار خوبی  برای حل و فصل و تقلیل خسارات ناشی از اختلافات طایفه ای در استان است.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.