شناسه : 26706
نویسنده : استان سیستان و…
عکس

سیستان و بلوچستان که روزی پایین ترین آمارهای کرونا و مرگ و میر ناشی از آن را داشت این روزها بدترین وضعیت را تجربه می کند و 6 شهر آن به حالت قرمز درآمده است.

این روزها مسوولان حوزه بهداشت و درمان از روند ابتلای۷۰۰ نفر در روز و لزوم برنامه‌ریزی مردم و مسولان برای برون رفت  از این شرایط هشدار خبر دادند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز تاکید کرد: درخواست عاجزانه کادر درمان و مدافعان سلامت از مردم شریف سیستان و بلوچستان رعایت جدی دستورالعمل‌های بهداشتی و لغو کامل همه فعالیت‌های معمولی است.

قاسم علی آبادی با اشاره به دوره نهفتگی ویروس کرونا و اینکه بیماران فعلی کسانی هستند که حدود هفت تا ۱۰ روز قبل به این ویروس آلوده شده‌اند گفت: ابتلاء خانوادگی را همچنان مهمترین الگوی انتقال ویروس است.

وی افزود: با توجه به روند فزاینده تعداد مبتلایان و پر شدن تخت‌های بستری از هم استانی‌های عزیز درخواست می‌شود تا به هیچ وجه در مراسم دید و بازدیدهای خانوادگی و سایر فعالیت‌های جمعی که در فضای بسته و بدون استفاده از ماسک انجام می‌شود شرکت نکنند.

Image removed.

 

لزوم تعطیلی بازار و مراکز جمعیتی بویژه مساجد و تالارهای عروسی

استاندار سیستان و بلوچستان در نشست استانی کرونا اظهار کرد: از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد که شرایط و وضعیت پیک سوم کرونای سیستان و بلوچستان با پیک پنجم کشور همراه است و وضعیت این استان را به سمت هشدار ببرد چون هم اعتقادات، انتخابات و امتحانات سه مقوله‌ای بود که به ایجاد و  پیش‌بینی این وضع کمک می‌کرد. 

 احمدعلی موهبتی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان برگزاری نمازهای جماعت و مباحث رفت‌وآمدهای ایام عید فطر، امتحانات و برگزاری انتخابات شیوع کرونا پیش‌بینی می‌شد که متاسفانه در این موارد تذکرات برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام نشد افزود: همه‌ی مردم و دست‌اندرکاران اهتمام جدی در رعایت پروتکل‌ها، تعطیلی بازار و مراکز جمعیتی بویژه مساجد و تالارهای عروسی داشته باشند و تمام اجتماعات در سطح سیستان و بلوچستان باید با رعایت تمامی این پروتکل‌ها باشد و فرمانداران و مردم به این موضوع توجه کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد مجموعه فوتی‌های کرونایی ما در این مدت افزایش یافته و چند روزی است که این عدد بالای ۱۰ نفر است و انتظار همراهی و همکاری داریم.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها باید به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی توسعه دهند و دستگاه‌های دست‌اندرکار نیز به کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی بیایند تا بتوانیم کرونا را در سیستان و بلوچستان شکست دهیم.

Image removed.

 

مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با ثبت ۸۶۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در شبانه روز گذشته این ویروس در سیستان و بلوچستان از زمان همه‌گیری تاکنون رکورد زد.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با افزوده شدن ۸۶۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۴۶ هزار و ۸۷۸ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۳۷۶ بیمار حاد تنفسی و ۲۳۰ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: با فوت هشت مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و  ۴۷۰ نفر رسید.

هاشمی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی است.

وی  از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، بمپور، دشتیاری و نیکشهر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و سه شهر زابل، خاش و تفتان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

دو مادر باردار خاشی قربانی کرونا

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش و تفتان از فوت 2 مادر باردار در شهرستان خاش به علت ابتلا به کرونا خبر داد و گفت: توجه بیشتر اعضای خانواده به مادران باردار باتوجه به در معرض خطر بودن ضروری است.

Image removed.

 

یک سوم کارکنان در ادارات حاضر شوند

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده محدودیت‌های لازم به ادارات، اصناف و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده به طوریکه در شهرهای قرمز تا یک سوم کارکنان برای خدمات ضروری می‌توانند حضور داشته باشند و بقیه به صورت دورکاری فعالیت کنند.

علیرضا شهرکی ادامه داد: مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای با وضعیت قرمز فقط مشاغل ضروری گروه یک فعالیت می‌کنند و ادارات و سازمان‌ها نیز باید با یک سوم نیروها و بقیه به صورت دورکار فعالیت کنند. 

Image removed.

 

ظرفیت تخت‌های بستری مبتلایان کرونا در بیمارستان بوعلی زاهدان تکمیل شد

رییس بیمارستان بوعلی زاهدان گفت: تمامی ظرفیت تخت‌های پیش‌بینی شده برای مبتلایان به کرونا در این بیمارستان تکمیل شده و در وضعیت نگران کننده قرار داریم.

شهاب الدین مشایی می گوید:  هم‌اینک ۸۰ بیمار با مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان بوعلی زاهدان بستری هستند که از این تعداد ۶۱ نفر بر اساس آزمایشات دقیق آزمایشگاهی ابتلا به کرونای آنان ثابت شده است.

وی ادامه داد: اکثر تخت‌های بخش‌های کرونا و همه تخت‌های مراقبت ویژه بیمارستان بوعلی زاهدان تکمیل شده و در وضعیت بسیار نگران کننده‌ای هستیم، هرچند که تدابیر لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اتخاذ شده است.

تجمع های خانوادگی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از دلایل افزایش ابتلا به کرونا است.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.