شناسه : 26253
نویسنده : استان سیستان و…

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوقدانان سیستان و بلوچستان،

سیستان و بلوچستان از جمله استان هایی است که فرهنگ صلح و سازش در آن از جایگاه بالایی برخوردار است به گونه ای که در سال گذشته اتفاقات خوبی در زمینه حل و فصل اختلافات طایفه ای و سازش پرونده های وارده در استان رقم خورد.

سال گذشته در اوج مقابله با کرونا عده ای در شوراهای حل اختلاف، تلاش کردند تا بتوانند زمینه های رافت و گذشت را در بین مردم نهادینه کنند این تلاش ها در استانی مثل سیستان و بلوچستان به سبب ظرفیت خوب سران طوایف نتیجه می دهد.

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان از افزایش پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان در سال گذشته خبرداد و گفت: در سال گذشته 50 هزار و275  فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد که از این میزان 32 هزار و 723 فقره پرونده، وارده حقوقی و 17 هزار و 552 فقره پرونده، وارد کیفری بوده است.

حجت الاسلام حمید رضا بندانی افزود: از مجموع پرونده های وارده 47 هزار و 921 فقره پرونده وارد شهری و 2 هزار و 354 فقره پرونده وارده روستایی بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته  52 هزار و 647 فقره پرونده توسط اعضای شورای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان مختومه شده است

بندانی تصریح کرد: از مجموع پرونده های وارده به شورای حل اختلاف، 35  هزار و 283 فقره پرونده قابل صلح بوده که 12 هزار و 252 فقره پرونده به صلح رسیده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: آمار پرونده های مصالحه  در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 64.14 را نشان می دهد.

*نجات 40 نفر از مجازات حتمی قصاص در سیستان و بلوچستان

بندانی خاطرنشان کرد: ورود در پرونده های احتلافات طایفه ای اقدامی بسیار مهم و حساس است که اعضای شورای حل اختلاف در این مسیر گام برداشته و موفقیت های بسیار خوبی کسب کردند.

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان ادامه داد: شعب ویژه صلح و سازش نیز در سال گذشته تلاش مضاعفی کردند به گونه‌ای که با استفاده از ظرفیت خود و حضور معتمدان، بزرگان‌ و ریش سفیدان ۴۰ فقره پرونده اختلاف طایفه‌ای منجر به قتل را به سازش رسانده و ۴۰ نفر را از مجازات حتمی قصاص نجات دادند.

*آزادی بیش از 359 نفر از زندان های سیستان و بلوچستان

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: در این میان تعداد زیادی از پرونده ها منجر به آزادی زندانی شد به گونه ای که از ابتدای سال گذشته تاکنون توسط شعب شورای حل اختلاف مستقر در زندان ها و تلاش اعضای شورای حل اختلاف، 359 نفر از زندان های استان سیستان و بلوچستان آزاد شدند.

آزادی 80 زندانی جرائم غیر عمد در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان سیستان و بلوچستان نیز با اشاره آزادی زندانیان جرائم غیر عمد توسط این سازمان در استان نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون در راستای لبیک به فرمایش مقام معطم رهبری 80 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد در سطح استان آزاد شده اند.

ابوالحسن رضایی با اشاره به اینکه بستر ریش سفیدی در این استان بستر مناسبی جهت صلح و سازش پرونده ها است گفت: تعدادی از پرونده های مذکور توسط شورای حل اختلاف در مرکز استان و شهرستان ها مورد پیگیری قرار گرفته است.

هم اکنون ۱۴۰ شعبه شورای حل اختلاف در سطح استان سیستان و بلوچستان فعال است که از این تعداد۶۳ شعبه شهری و ۷۷شعبه روستایی هستند و امسال نیز تلاش ها برای حل و فصل و ریشه کنی اختلافات با همت بیشتری ادامه خواهد داشت.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.