شناسه : 13944
نویسنده : استان سیستان و…
عکس
بسته پیام های حقوقی قضایی/پایانی

۱۰ پیام‌ ارتقای فرهنگ حقوقی و قضایی

در راستای ارتقای سطح آگاهی های حقوقی و قضایی جامعه پیام های حقوقی و قضایی احصاء گردیده و در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوقدانان استان سیستان و بلوچستان، سری چهارم و پایانی  پیام های حقوقی و قضایی به شرح ذیل ارسال می گردد.

مهریه زوجه بعد از فوت، جزو ماترک اوست و ورثه زوجه برای مطالبه آن می‌توانند اقدام کنند. تاریخ فوت زوجه مبنای محاسبه مهریه خواهد بود. شغل و درآمد زن، تکلیف مرد را در پرداخت مهریه ساقط نمی‌کند. مرد نمی‌تواند مانع تحصیل همسر شود مگر این‌که در زمان عقد چنین حقی در نظر گرفته‌شده باشد. مطالبه مهریه، دعوای مطالبه طلب است و ارتباطی به دعوای طلاق ندارد. در مکان‌هایی که علائم و تجهیزات عبور نظیر پل هوایی قرار دارد، در صورت رعایت مقررات توسط راننده، هرگونه حادثه برای عابر به عهده خود او خواهد بود. داخل خودرو حریم خصوصی نیست و در صورت وقوع جرم مشهود، قابل بازرسی است. افراد تحت‌نظر می‌توانند تقاضای وکیل و ملاقات با وی را داشته باشند و قبل از آن از پاسخ دادن به بازجو امتناع کنند. افراد تحت‌نظر حق دارند خانواده خود را از وضعیت‌شان مطلع کنند. صرف شکایت شاکی دلیلی برای احضار نیست. دلایل برای احضار باید کافی و مستند باشد. احضار متهم با احضارنامه کتبی صورت می‌گیرد، نه با تلفن یا سایر وسایل ارتباطی. سوزاندن و انباشتن زباله‌های شهری و خانگی و رها کردن آن در معابر عمومی و فضای باز ممنوع است و می‌توان علیه متخلف در دادسرا شکایت کرد. اگر در نتیجه اقدام شرکتی هواپیمایی، خسارتی متوجه مسافران شود، هم خسارت مادی و هم زیان معنوی شامل لطمات روحی و روانی قابل مطالبه است. پرداخت خسارت تأخیر با طرح دعوی در دادگاه مقدور است و سازمان هواپیمایی مرجع رسیدگی‌کننده نیست.

سازمان بسیج حقوقدانان سیستان و بلوچستان

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.